Vi ønsker Kroken velkommen!

Tomm-Espen Kroken har blitt en del av Radio Metro som programsjef.

Det er en klisjé, men jeg sier det likevel. Dette er en unik mulighet for min del etter tretti års erfaring med faget. Det er utrolig spennende å kunne føre Metro-arven videre i samarbeid med Hilde og ansvarlig redaktør og radiogründer Svein Larsen, sier Kroken.

Administrerende direktør i Metro Sounds, Hilde Apneseth, er godt fornøyd med sin nye ansatte.

Jeg er veldig glad for at vi har klart å kapre Tomm-Espen Kroken som vår nye programsjef, sier Apneseth.

Hun forteller at det var tøffe tak under koronapandemien og at de måtte nedbemanne i denne perioden. Nå ser hun imidlertid optimistisk på veien videre.

– I år har vi ansatt blant annet DJ Howard, kjent fra P3, og Kash som er best kjent fra NRK Barne-TV, som nye programledere på Radio Metro. Det føles utrolig deilig å kunne se fremover igjen, og ikke minst er det en lettelse at våre redaksjonelle medarbeidere endelig skal få den oppmerksomheten de fortjener fra en dedikert og meget kompetent programsjef, legger hun til.

Kroken har over 30 års erfaring som programleder hos blant annet Radio 1, Radio Norge og P4-gruppen.

Hos Radio Metro skal han jobbe sammen med selskapets redaksjon for å utvikle og forbedre selskapets underholdningsprodukter. Hovedfokus blir konsernets største merkevare, «Radio Metro». Han kommer også til å ha overordnet ansvar for innholdet til bedriftens øvrige radiokanaler, podkaster og digitale satsingsområder.

Jeg tar med meg erfaringen fra mange, mange år i store konsern, og går tilbake til det lokale og nære som er det radio egentlig handler om for veldig mange. Vi må være noe annet enn Spotify for å holde oss relevante for lytterne i fremtiden, mener Kroken.

Kroken forteller at han er opptatt av det gode innholdet og de sterke personlighetene på radio, og mener bestemt at dette må få mer plass enn dagens kommersielle nasjonale radiokanaler tillater.

Vi må få frem det beste i folka og la dem skinne. Det er viktig å la folk bli hørt, og la dem i størst mulig grad gjøre det de synes er gøy. Radio er fryktelig mye glede. De som kommer inn i radio nå, og lyd, gjør det fordi de har en kjærlighet for denne delen av mediefaget. Det er viktig med medbestemmelse, og at de ansatte blir møtt på egne premisser. Men når det er sagt, så er det jo til slutt programsjefen som må ta den endelige avgjørelsen, sier Kroken med et varmt smil.

Hva er din favorittlåt?

– Min livs vanskelige oppgave er å bare velge én låt. Jeg er veldig glad i musikk fra 80- og 90-tallet, men også nyere musikk. Kygos nye sang «Dancing Feet» fenger meg når jeg hører den på radio, hvis jeg må si én. 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.