DNB har undersøkt sparevanene til de under 30 år. Fasiten er at de unge sparer, men ikke på den måten foreldrene ofte gjorde. Det er slagord som YOLO og FOMO som endrer sparekulturen, forteller Morten Haraldsen fra banken.
– Vi synes unge generelt er flinke til å spare. Sju av ti sier at de sparer i dag og flesteparten av de sier at de kommer til å spare mer i årene som kommer. Det som er paradokset i det er at de unge som sparer har kortsiktige sparemål, sier Haraldsen fra Private Banking i DNB.
Festivaler, reising og andre kortsiktige sparemål er viktigst mens bolig og pensjon kommer i andre rekke. Haraldsen peker på to firebokstavsforkortelser; YOLO og FOMO. YOLO står for «you only live once» mens FOMO står for «fear of missing out». Det at man er ung og ser på livet som noe som kommer til å vare en god stund til, samtidig som at man er redd for å gå glipp av ting og opplevelser.
– Den frykten henger sammen med om du har råd til å være med på det andre gjør. Man sparer derfor mer til slike ting enn bolig og pensjon.
75 % av DNBs unge kunder har ikke BSU, for eksempel, hvilket Haraldsen synes er ganske oppsiktsvekkende.
Hør hele intervjuet her.