Hvor mye reklame trenger jeg egentlig?

Radio Metro25. august 20176min0
pexels-photo-356079

Det kommer an på hva du skal utrette, og hvilken tidshorisont du har. Her kastes det bort mye penger på kampanjer der annonsøren vil prøve et par-tre uker og se an hva som skjer.

Problemet med å “prøve litt for å se “ er at bare 2 % av dette årets kunder skal handle akkurat denne uken. De øvrige 98% av kundene forsøker å unngå reklame som ikke er relevant akkurat nå. Når disse kundene er klare til å kjøpe, så er ”prøvekampanjen” din for lengst over – og du og ditt budskap er glemt.

Du må bestemme deg for det du skal si og så gjenta det jevnlig så mange ganger og til så mange lyttere som du bare klarer. Skal du bygge merkevaren din trenger du bare et par reklamespotter hver dag, men over lang tid.

Skal du derimot utløse kortsiktig salg, drive folk til butikken din, oppsøke et nettsted eller sende en SMS, så trenger du mange spotter på kort tid. 10 spots hver dag i 10 dager pleier å være en vanlig solid kampanje som når ut til ca. 70 % av stasjonens lyttere 3-4 ganger i løpet av perioden.

Svært mange annonsører kjøper en slik salgsutløsende kampanje, men ville sannsynligvis fått et vesentlig større økonomisk utbytte av å være jevnt tilstede med litt reklame over lang tid. Hvorfor er det slik? Årsaken er at for mange annonsører er det rett og slett ikke mange nok kunder som befinner seg i kjøpsmodus til at det lønner seg å bruke et massemedium.

Tenk over dette: Hvor mange skal kjøpe en Toyota i Oslo denne måneden? I løpet av en måned selges det ca. 12 000 biler i Norge. Ca 12 % av disse, dvs. ca 1400 biler, er en Toyota. Ca 12 % av disse igjen skal selges i Oslo. Dvs. ca 170 biler.

Av Oslos 500 000 innbyggere er det altså bare 0,035 % som denne måneden er i markedet for en Toyota i løpet av en bestemt uke. På en radiostasjon i Oslo med 5000 lyttere pr. kvarter (AQH) vil det være ca 2 personer av de som er i markedet for en Toyota som blir eksponert når en spot blir sendt. Og en kampanje på 100 spots over 10 dager vil nå ut til ca. 50 000 lyttere, men bare 20 potensielle Toyota kunder.

Disse reklamespottene treffer riktignok også over 200 potensielle Toyota kunder som skal kjøpe bil senere i år, men som ennå ikke har begynt å orientere seg i markedet. Men dersom spoten handler om produkt/pris-tilbud, kampanjepakker eller lignende, vil de aller fleste potensielle kunder sende dette budskapet i glemmeboken siden de ennå ikke er i kjøpsmodus.

Hadde reklamespotten derimot handlet om noe som folk kunne ”lagt seg på minnet”, enten om bilen eller om forhandleren, så hadde reklamen gitt større avkastning.

Dette er et tankekors – ikke bare for dem som selger biler – men alle som selger kapitalvarer eller tjenester som folk kjøper sjelden. De fleste av årets kunder er ennå ikke i kjøpsmodus. Derfor vil kampanjebudskap oftest bli glemt. Vår erfaring er at mange annonsører i en slik situasjon er mye bedre tjent med jevnlig dryppannonsering av et budskap uten kampanjeelementer over lang tid.

Vi ser at de fleste radioannonsører selger mer, blir bedre kjent, får flere likes på Facebook, får flere besøk på nettet, får mer trafikk i butikken – kort sagt får en bedre avkastning på pengene sine – ved å bruke kr 70 000 over 6 mnd fremfor å bruke det samme på en 14 dagers salgsutløsende kampanje. Det er hovedregelen.

Det finnes selvfølgelig unntak; annonsører som selger hurtigomsettelige forbrukervarer, brede tjenestetilbud, underholdning, dagligvarer, tv-programmer, pengespill, sesongvarer og andre produkter eller tjenester som kjøpes ofte og av mange, vil kunne ha stor glede og effekt av intens og kortvarig kampanjeannonsering.

Ballongstrategien

Radioannonsering kan sammenlignes med å fly varmluftsballong. Du trenger å tilføre en del energi for å komme opp fra bakken og få riktig høyde. Men når du først er kommet opp dit behøver du bare å fylle på med litt ekstra energi for å holde høyden.

En radiostasjon har et fast publikum som deler preferanser for musikk og programledere. Dersom du ikke tidligere har annonsert på en bestemt radiostasjon kan det være lurt å starte med å introdusere deg med litt ekstra futt slik at du blir lagt merke til.

Deretter kan du minne folk på at du finnes med en eller to spotter hver dag, slik at lytteren tenker på deg den dagen hun skal kjøpe et produkt eller en tjeneste som du selger. Vi kaller det ballongstrategien og vi vet at den er effektiv.

Våre radiokanaler

Kontakt oss

Hovedkontor i Oslo:
Tlf: 21 55 59 10
Adresse: Skippergata 33, 0154 Oslo

Om Radio Metro

Radio Metro AS

Org. Nr. 959 380 708

Ansvarlig redaktør: Bjørn-Martin Brandett

Personvernavtale

© 2024 Radio Metro AS. All rights reserved.