Radioreklame brukes hovedsaklig til to ting:
- Bygge opp kjennskap til en merkevare – et produkt, en butikk eller en tjeneste.
- Utløse salg – enten ved at kunden oppsøker butikken eller responderer direkte ved å ringe, sende en SMS eller oppsøke en nettside.
Enhver radiostasjon i en litt større by har mange tusen og ofte titusenvis av faste lyttere. Den jobben som en radiostasjon kan gjøre for deg som annonsør er å lære disse lytterne hvem du er, hva du gjør og hvor de kan få tak i deg dersom de skal kjøpe det du selger.
Radioreklame er påtrengende. Mange medieeksperter anser derfor radioreklame som den ideelle plattform til å gi folk et budskap de ikke har bedt om å få. Mesteparten av det som kommer ut av høyttaleren blir hørt av lytteren – ikke nødvendigvis lagt merke til, men hørt. Og når du skal bygge en merkevare er det du som må finne frem til kundene. De finner ikke deg uten videre.
Salgsutløsende radioreklame retter seg mot folk som er i kjøpsmodus. Å finne kunder i kjøpsmodus er som å fiske. All fisken skal før eller siden ha mat men det er bare noen få som vaker i overflaten til enhver tid.For å få napp må du bruke riktig agn og belage deg på å måtte kaste ut snøret gang etter gang. Det eneste du vet med sikkerhet er at det hver eneste dag er noen som spiser.
På samme måte er det med salgsutløsende markedsføring. Bare noen få kunder er i slutten av kjøpsyklusen sin akkurat denne uken og dermed i kjøpsmodus. Kunder som er i kjøpsmodus er aktivt interressert i reklame og legger merke til relevante budskap i mange medier. Kunder som ikke er i kjøpsmodus gjør sitt beste for å unngå reklamen.
Siden ressursene satt av til markedsføring er begrensede så gjelder det å finne den mest kostnadseffektive måten å lære opp markedet til å vite hva du selger. Ideelt sett på en måte som blir lagt merke til både av kunder som er i kjøpsmodus og av kunder som skal kjøpe senere på året.