Erstatt sommer-utskeielsen din med noe sunnere

Tiril7. august 20234min0
pexels-rachel-claire-4997886

Har det vært en del is og utskeielser i sommer? Som det er vanskelig å slutte med? Ikke fortvil! Det finnes alltid noen sunnere – men fortsatt søte – alternativer som du kan erstatte det med.

Nå bugner skogen av friske bær, og det er tid for å sanke i bøtter og spann. Hvis det har blitt mye iskrem og utskeielser i løpet av ferien kan noen sunnere hverdagsdesserter være en god måte å bruke nyplukkede bær på.

Fordelen med å blande sammen bær og meieriprodukter er at det gir en myk og god konsistens, med rund smak og naturlig sødme fra bærene. I tillegg har du full kontroll på ingredienser og sukkermengde.

Smoothie kan også fryses i isformer som hjemmelagde ispinner, eller helles i skål og spises med skje som en frisk og sunn dessert eller mellommåltid.

«3 om dagen»

Mange kjenner til rådet «5 om dagen» der myndighetene anbefaler oss å spise fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. Ikke like mange vet at det også finnes et kostråd om «3 om dagen», som gjelder meieriprodukter. Myndighetene anbefaler nemlig at vi også får i oss tre porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag.

– Magre meieriprodukter er en enkel måte å få i seg blant annet kalsium og jod på, to næringsstoffer det kan være vanskelig å få nok av i kostholdet ellers. Å spise en skål med smoothie av bær og melk, syrnet melk eller yoghurt er derfor et smart valg som kombinerer to matvaregrupper vi blir anbefalt å spise hver dag, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Slik øker du næringsinnholdet

Det er flere ting du kan tilsette i en smoothie for å øke næringsinnholdet. Bringebær er kilde til vitamin C, og blåbær er kilde til vitamin C, vitamin E og folat. Begge bærene har et høyt innhold av kostfiber. Meieriprodukter bidrar med kalsium, jod, vitamin B12, vitamin B2, kalium og fosfor.

Med yoghurt, kvarg eller for eksempel cottage cheese kan du dessuten øke proteininnholdet i smoothien betraktelig. Med 100 gram cottage cheese, noe som tilsvarer rundt 6 spiseskjeer, får du i deg 13 gram proteiner.

– En smoothie med bær og proteinrike meieriprodukter er mettende og kan være et godt alternativ til frokost på morgenen. Det egner seg dessuten godt etter en treningsøkt når man trenger påfyll av både karbohydrater og proteiner, sier ernæringsrådgiveren.

Tips til smoothie:

  • Unngå tilsatt sukker. Tilsett en godt moden banan om du vil ha mer søtsmak i smoothien. Du kan også bruke fruktyoghurt eller syrnet melk med smak.
  • Urter gir en frisk smak, for eksempel sitronmelisse eller mynte.
  • Isbiter gjør susen! Dersom du ikke har fryst ned bærene, kan du bruke isbiter i tillegg for å få en tykk og god konsistens.
  • Banan, avokado og fyldige yoghurter gjør smoothien kremet og tykk.
  • Frys ned overmoden frukt! Har du for mye frisk frukt som er i ferd med å bli overmoden? Skrell, kutt opp og frys frukten, og bruk det i smoothie ved en senere anledning.

Våre radiokanaler

Kontakt oss

Hovedkontor i Oslo:
Tlf: 21 55 59 10
Adresse: Skippergata 33, 0154 Oslo


Om Radio Metro

Radio Metro AS

Org. Nr. 959 380 708

Ansvarlig redaktør: Bjørn-Martin Brandett

Personvernavtale

© 2023 Radio Metro AS. All rights reserved.