Vi får stadig spørsmål fra kunder om reklame og spesielt radioreklame. Denne spørsmål & svar-tjenesten vil vi dele med alle som er interessert i å få størst mulig utbytte av det de gjør i lokalmarkedet. Har du selv spørsmål kan du sende det inn her.

Les våre månedlige Spørsmål & Svar:

Februar 2014:
Vil radioreklame bli hørt av folk som ikke er i kjøpsmodus?

Svar:
unnamed”Etter at vi i Norge begynte med elektronisk måling av radiolytting på minuttnivå, vet vi at bare 4% av radiolytterne bytter kanal i en reklamepause. Nesten alle – 96% av de som hører på en reklamepause når den starter, hører fortsatt på radioen når pausen er over. Mange anser derfor radioreklame som en god plattform til å gi folk et budskap de ikke har bedt om å få. Og når du skal bygge en merkevare er det du som må finne frem til kundene. De finner ikke deg.

Mesteparten av det som kommer ut av høyttaleren blir altså hørt av lytteren – ikke nødvendigvis lagt merke til, men hørt.

Radio er slik at man ”zoner” inn og ut avhengig av hvorvidt det man hører er relevant for en selv. Det er derfor ofte best å ha et budskap som både blir lagt merke til av kunder som er i kjøpsmodus og som alle andre finner verdt å ”notere seg bak øret”.

For å få til det må man styre unna de verste salgsklisjeene og ikke gi lytteren et påskudd til å «zone» ut. Det kan man oppnå ved f.eks. å tilby et snev av underholdning, en stemme med spesiell appell, en dialekt, en karakter som gjør inntrykk eller en melodi som setter seg på hjernen. Eller noe helt annet.”

I disse to radioreklamene har produsenten klart å styre unna salgsklisjeer som trigger glemsel.

Rune Remøy
Markedsdirektør
Send epost
Telefon: 91 39 80 11