5 råd når du skal produsere merkevarespotter

Det å utvikle en god tekst for profilerende reklame på radio er en øvelse som kan være nyttig for enhver merkevareannonsør. Det tvinger deg til å tenke grundig gjennom hvordan din virksomhet er forskjellig fra  konkurrentene og hvilke fortrinn som vil ha varig appell til kundene. Her er noen av erfaringene fra annonsører som har arbeidet lenge med merkevarebygging på radio:

1. Prøv å etterlate minneverdige ”mentale spor”. Jingler og andre tydelig gjenkjennbare lydelementer vinner kanskje ikke alltid reklamepriser, men gjør underverker for en merkevareeier.

2. Utnytt radioens muligheter for å tilføre merkevaren «karakter». Tenk på radioreklame som en blind mann i et selskap. Mens gjestene gjør alt for å ta seg godt ut opplever den blinde den enkeltes personlighet ut ifra hva folk sier og hvordan de sier det.

3. Unngå «tune out triggers» i profilreklame. Profilreklame på radio må være fri for priser, produktdetaljer og tidsbegrensede tilbud. Dette er salgsutløsende virkemidler og fører bare til at folk som ikke er i markedet for produktet nå, unnlater å lagre budskapet i langtidsminnet.

4. Vær jevnt tilstede og vær konsistent i formen. Sørg for at nye produksjoner er ”i familie med” tidligere produksjoner. Bygg videre på det du allerede har gjort. Det tar tid å trenge gjennom.

5. Vær nøye med casting. Stemmevalget er viktig. På radio vil lytterne raskt avsløre en stemme som ikke er troverdig (se The Megalab Truth Test  under)

 

På radio kan du ikke lyve

En velkjent britisk politisk kommentator ble bedt om å skrive to anmeldelser av sin favorittfilm. En versjon der han løy og en versjon der han snakket sant. Begge anmeldelsene ble sendt både på TV og radio og 40 000 mennesker deltok i en konkurranse der det gjaldt å finne ut hvilken versjon som var sann. Blant radiolytterne klarte  72 %  å identifisere den sanne versjonen, mens blant TV-publikummet var andelen bare 52 %. (Det forventede utfall av tilfeldig satsing er 50 %)

The Megalab Truth Test

Velg artikkel:
Hva radioreklame kan brukes til
Hvorfor radio virker – og hvem du treffer
Hvor mye reklame trenger jeg?
Nøkkelen til suksess er en god spot
Råd til produksjon av merkevarespotter
Råd for å skape trafikk
Råd for å skape direkte respons
Promotions
Hvordan måles radiolytting?
Hvordan vet du om reklamen virker?

Kontakt oss på 21 55 59 10 for en uforpliktende prat.