7 råd når du skal ha direkte respons

1. Innrett reklamen slik at folk ringer deg, sender deg en SMS eller besøker nettstedet ditt nå – dvs. i løpet av de neste 60 sekundene.

2. Tilby noe gratis. Info, en håndbok, en fri konsultasjon, en konkurranse  eller noe annet som gir kunden en grunn akkurat nå til å gjøre det du ber dem om.

3. Sørg for at produktet, domenet, telefonnummeret, adressen eller en annen relevant salgsidé står i sentrum for den kreative løsningen. Dersom du kan bytte ut ditt produkt med et hvilket som helst annet uten at det gjør noen forskjell så har du ikke lykkes…

4. Bruk et velprøvd produksjonsformat og skaff deg en god tekstforfatter som ikke må vinne gullpalmen i Cannes, men som er glad i å skrive responstekster. Se eget avsnitt.

5. Etabler avsender (firma, produktet, tjenesten eller brosjyren) tidlig og ofte. Repeter.

6. Humor er veldig vanskelig i salg. Unngå det. Let heller etter emosjonelle behov som kan tilfredstilles. (for eksempel status, trygghet, kontroll)

7. Husk å avslutte med å fortelle folk hva du vil at de skal foreta seg. (PS! Du kan bare be om én ting!) For eksempel: ringe deg nå. Vurder en SMS-løsning. Husk at mange er i bilen når de hører reklamen.

 

Produksjonsformater

En sterk og klar stemme. Ingen roping, men en klar stemme som snakker til lytteren. Teksten er enkel, direkte.

Dialog. Folk liker å høre andre snakke sammen så lenge det er interessant. For eksempel kan én være ekspert og formidle tilbudet, mens en annen stiller spørsmål.

Vignett. Start med et ”utdrag fra virkeligheten” som illustrerer et problem. Gå til oppleser som beskriver produktet som en løsning på problemet og gjør alt enklere, tryggere, bedre eller mer lønnsomt.

Testimonials. Enkel å produsere og troverdig. Spør vanlige folk, eksperter eller kjendiser hva de mener om produktet. Få dem til å beskrive hvordan de har hatt nytte av det. Fungerer også bra til produktsammenligninger.

 

Velg artikkel:
Hva radioreklame kan brukes til
Hvorfor radio virker – og hvem du treffer
Hvor mye reklame trenger jeg?
Nøkkelen til suksess er en god spot
Råd til produksjon av merkevarespotter
Råd for å skape trafikk
Råd for å skape direkte respons
Promotions
Hvordan måles radiolytting?
Hvordan vet du om reklamen virker?

Kontakt oss på 21 55 59 10 for en uforpliktende prat.