Radiobransjen har gått sammen om å etablere felles standarder for hvordan radiolytting skal måles. Lokal og regional radio måles av TNS Gallup i CATI/Radioundersøkelsen. I denne gjennomføres det 45 000 intervju årlig og nye lyttertall blir tilgjengelig hver måned.

Nasjonal radio og enkelte større lokale nettverk måles også i det som heter PPM-undersøkelsen. Dette er et fast panel med husholdninger som utstyres med elektroniske målere og som registrerer et signal som radioene sender ut, men som ikke oppfattes av øret.

PPM-undersøkelsen tenderer til å ha litt høyere tall enn CATI undersøkelsen siden PPM også registrerer tilfeldig og ubevisst radiolytting.

Uke, Dag og AQH

Hensikten med radiomålingene er selvsagt å dokumentere lytting, men like mye å fremskaffe data som kan brukes av annonsørene til å planlegge radiokampanjer. Det som måles er:

– Lytting sist uke; dvs. hvor mange unike lyttere hører på en bestemt radiostasjon i løpet av en uke.
– Lytting i går; dvs. hvor mange unike lyttere hører på en bestemt radiostasjon i løpet av en dag.
– og AQH; engelsk forkortelse for Average Quarter Hour. Det er et mål på hvor mange unike lyttere som hører en bestemt radiostasjon i et kvartersintervall, for eksempel 07:15-07:30.

Når disse tre målene brukes i programvare som for eksempel SuperNova, er det også mulig å beregne for eksempel hvor mange kvinner over 25 år bosatt i Oslo som hører din reklame på en bestemt radiostasjon mer enn 3 ganger per uke.

For å sammenligne hva du betaler for ulike radiostasjoner, så bruker du AQH-målet og regner ut kostnaden for å treffe 1000 lyttere.

Velg artikkel:
Hva radioreklame kan brukes til
Hvorfor radio virker – og hvem du treffer
Hvor mye reklame trenger jeg?
Nøkkelen til suksess er en god spot
Råd til produksjon av merkevarespotter
Råd for å skape trafikk
Råd for å skape direkte respons
Promotions
Hvordan måles radiolytting?
Hvordan vet du om reklamen virker?

Kontakt oss på 21 55 59 10 for en uforpliktende prat.